mandag den 10. maj 2010

Afrejse om et døgn!

Om et døgn rejser jeg til Arsuk - tirsdag morgen kl.9 sejler færgen. Jeg har pakket søsygepillerne og ingefæren og krydser fingrene og beder om en rolig sejlads. Adskillige "venlige" sjæle har forsøgt at skræmme livet af mig med beretninger om timelange opkastningssceancer og titanic-lignende scener. "Ved du hvad du har sagt ja til?", "Jeg håber du er søstærk" og "sidst jeg tog den færge kastede jeg op i seks timer og fik ikke sovet en hel nat". Tak, for det venner!

Indtil i går havde jeg stadig ikke fundet noget sted at bo - begge listede moteller var lukket, men en kollega har en mor dernede og hun havde et nummer på en dame, der tog 450 kr. for en overnatning. Perfekt. Ifølge min kollega skulle det være inklusive "ALT", hvad end det så betyder. Nå, men igår fik jeg endelig fat på damen. Hun råbte i telefonen og lød ikke særligt venlig, men hun tager imod mig nede på havnen og så kan jeg vel ikke forlange mere. Iøvrigt forstod hun absolut ikke at jeg kun skulle være der EN dag, det måtte jeg gentage tre gange, før hun overhovedet kunne begribe det. Haha.

Jeg har absolut ingen planer for min tur. Jo, min kollega har bedt mig medbringe nogle ting til hendes mor, så hende skal jeg i hvert fald forbi. Og så vil jeg gå en tur! Og tage en masse billeder. Og hvis nogen står og roder med en båd vil jeg måske spørge om de vil tage mig med ud og sejle. Arsuk fjorden, der går ind til Grønnedal skulle være blandt de smukkeste i Grønland, men da der ingen turisttilbud er, kan den ikke købes for penge, man må kende nogen med båd.

Det er sparsomt med informationer om bygden på nettet, men jeg har fundet et par beretninger fra folk, der har været forbi stedet for år tilbage og så viser det sig at Michael Falch har spillet der i 1997. Jeg har også læst at det er et godt sted at skyde moskusokser som der skulle være stor forekomst af, men lad os ikke håbe at det er et godt sted for moskusokser at stange uvidende og uforsigtige turister.

Og så faldt jeg over et arkiv hvori der var en artikel fra Geografisk Tidsskrift, Bind 22 (1913 - 1914). Her står om Arsuk:
"I Arsuk er der ingen Fangere mere — vel den eneste, der duede noget, omkom i Kajak i Vinter. Derfor maa man dog ikke tro, at Arsuk er et særlig fattigt Sted; men moralsk og legemlig ødelagt som Befolkningen er, snylter den faktisk paa Ivigtüt. Hertil kommer yderligere, at Stedet er det eneste i Grønland, der er befængt med Kønssygdomme, hvorfor der gælder meget strænge Afspærringsregler med Hensyn til Samkvem med andre Steder."

Jeg havde ellers planlagt at være verdens første sexturist i Grønland og finde mig et godt engangsknald i Arsuk, nu hvor man endelig var på afstand af alle de potentielle sladrehanke, der straks ville skræppe op hvis man var en smule utro... men den plan må jeg hellere lægge på hylden nu. Det vil Karoline nok også sætte pris på.

Jeg vil sende beretninger ud på bloggen fra min mobil, når jeg indimellem kommer indenfor mobildækning.