tirsdag den 4. maj 2010

New Kids In The Blok

Kan I se pointen?

Forårsregn, mudder, tunge grå skyer, arbejde og broccoli til 45 kroner per bundt. Livet i Grønland kan være en noget deprimerende affære. Og som kendere af mig vil man vide, at jeg ikke er den, der holder mig tilbage når der skal smøres tykt på – særligt når lejligheden byder sig til at svælge mig i elendighedens elendige elendighed. Er der noget bedre end at sidde indenfor og kede sig, mens regnen udenfor siler ned i timer og timer. Nej! Det skulle da lige være, når bliver tvunget ud i den og vender drivvåd hjem med en nyanlagt halsbetændelse og gennemblødte sko. Og hvad lørdagen ikke bragte af kedsomhed, bragte søndagen til gengæld. Og mandag og tirsdag blev der hverken sparet på regn eller uendelige rækker af negative tanker! Men nu skal det hele heller ikke være så negativt. Der er jo lyspunkter i tilværelsen heroppe i nord: F.eks. er jeg ikke blevet fyret og jeg har heller ikke fået konstateret nogen dødelig sygdom.

Nyheder er det sparsomt med. Som den opmærksomme bloglæser har kunnet konstatere har jeg på det seneste gjort mig ekstremt umage for at leve et så kedeligt og uinspirerende liv som muligt, hvilket har givet et minimum af blogindlæg, men til gengæld et maksimum af indholdsløshed i de få, jeg trods alt har fået skrevet.

Her kommer et par antinyheder:

Mikkel og jeg er så småt begyndt at planlægge Islandsturen på vejen hjem til Danmark. Vi får selskab af min svigerfar, Den Grønne Mand, og vi tre har nu booket en udlejnings-jeep, som skal fragte os rundt i landskabet. Nu mangler vi bare at finde ud af hvor vi skal fragte os hen. Inden jeg gik i gang med research til turen havde jeg tænkt på Island som en slags forvokset Bornholm à men nej, det er altså et ganske stort land og med en tilsyneladende uendelig og helt sikkert uoverskuelig række af sightseeings og must-do’s. Så alle tips og forslag fra kendere af Island er velkomne. Planen er at køre og køre og campere med telt om natten. Vi har kun fire dage i bilen før vi letter igen. Island, island, island – du den dejligste ferieø! (Måske).

Af andre spændene planer kan nævnes næste uges rejse til Arsuk. Der er ikke meget nyt at fortælle om den, udover at jeg nu har passeret point-of-no-return: Jeg har nu booket billetten til den svimlende sum af (CENCURERET AF HENSYN TIL MIN MORS BEKYMRINGER FOR MIN PRIVATØKONOMI) kr.! I morgen ringer jeg til bygdens motel og booker plads hos dem og så er jeg ellers klar til sydens sol og sommer! Huskeliste til mig selv: Badetøj, solcreme, pas, penge og masser af Bacardi Breezer. Sydgrønland, forvent det værste.

Og så til historien bag overskriften: I dag fik vi gæster i Blok10. Mikkel og Atanganas gode venner Wilhem og Greta er rejst herop og er flyttet ind de næste 14 dage, så nu er den ellers rummelige lejlighed godt fyldt op! Vi har allerede lagt planer og på torsdag skal vi til BANKO I FORSAMLINGSHUSET! Endelig, endelig, endelig skal jeg til Grønlandsk banko! Det har jeg glædet mig til lige siden jeg ankom og nu bliver det endelig til noget. Forventningerne vil ingen ende tage og er der noget, der kan gøre mig glad i triste tider som disse, så er det tanken om sidegevinster, et tyk slør af røg i lokalet, halve flæskestege og ældre damer, der skriger ”Gamle Ole!” hver gang nummer 90 bliver trukket op af den lille mulepose med tallene i. Fuck, det bliver godt.

Til sidst kan jeg fortælle at den konstane regn, der (som jeg vist snart har fået klargjort for læseren) har stået ned i støvregnskyer og stænger de senste dage, få timer inden dette blogindlæg er gået hen og blevet til sne! Så nu er Nuuk igen hvid. Vejrudsigten levner dog ikke det nye kønne hvide lag mange chancer. Sol og +grader venter forude.

Der er en del nye billeder i picasa, så kig forbi. De to jeg har fundet frem til dette indlæg opsummerer og illustrerer ret præcist mine følelser for tiden.

Puha.