mandag den 1. marts 2010

1st level cleared

Lørdag var Atangana og jeg på FORBRUGERMESSE!!! Undskyld de store bogstaver og udråbstegnene, det er et (lidt desperat) forsøg på at få noget sådant til at fremstå spændende, overraskende og interessant. Af gode ting om messen kan jeg sige at man havde lejet en pølsevogn (det er åbenbart populært heroppe). Af dårlige ting kan jeg sige at pølsevognsmaden kostede penge. Udover dette kan jeg fortælle at det var meget svært at få mere end 20 minutter til at gå i den halvtomme hal, der bød på 10-15 stande med hver deres forsøg på at sælge, lokke og tiltrække opmærksomhed. Slushice, cd'er med grønlandsk musik og proteinpulver. Jeg var hjemmefra fast besluttet på at shoppe igennem og havde medbragt den helt store tegnebog og taget spendér-bukserne på! Og det lykkedes - på trods af messens ikke helt så imponerende line-up gik jeg fra stedet ´med en USB-stick, en dørmåtte til entréen og 30 kuglepenne af mærket Pilot G2 (E4-læsere vil vide hvad jeg taler om) - altsammen til under 200 kr.! Hallo mand.

Idag, på vinterens sidste dag, kom sneen og kulden for alvor til Nuuk! Efter en søndag, der foregik 98% indendøre gik jeg her til aften på job iført mine sædvanlige blå lærredsbukser, ganske uvidende om stærkt dalende temperaturer og vindens øgede hastighed. Nu fik forårsfesten i Nuuk en ende. Der er lige nu -16°C og stiv kuling og ifølge den lokale avis Sermitsiaq skulle det føles som -30°C. Det kan mine lår bekræfte at det gjorde. Først tænkte jeg "wow". Så tænkte jeg "uh". Så tænkte jeg "åh". Og til sidst tænkte jeg "jeg kan ikke længere mærke mine ben". Men jeg er kommet godt frem og kan igen mærke benene - og de virker stadig! Det er rart.

Lige nu ligger der blot 4-5 cm knirkende iskold sne, men det er ikke til at vide hvordan vejret arter sig de kommende dage - jeg har endnu ikke fundet nogen pålidelig kilde til vejrudsigter. Det bringer selvfølgelig et vist element af spænding ind i tilværelsen - man ved aldrig om man står op til høj sol og blå himmel eller 2 meter sne i gaderne. Tjekker man nettets forskellige vejrudsigter spår de alle vidt forskelligt - dog er de enige om at det ikke bliver 24°C og vindstille, men ellers virker det som det rene gætværk. F.eks. har DMI gennem hele februar haft konstante spådomme om sne i løbet af de kommende dage, men vi har altså kun haft 2 dage med sne - for 2 timer for 4 dage siden og så i dag. Mon DMI har den ringeste anelse om hvordan tingene forholder sig i Grønland? Det lader til at de bare gætter: Grønland? Det sner nok. Vi tegner nogle sneskyer på det her kort. Det ser rigtigt ud.

Mine nattevagter i denne weekend er i øvrigt gået glat. Med to timer igen af denne sidste af tre nattevagter er her endnu fredeligt og har ikke modtaget en eneste patient i de tre vagter.

Mikkel og jeg er begyndt at planlægge hjemrejse. Det viser sig at billigste måde at komme hjem på er ved at rejse over Island. Mærkeligt, men sandt. Så hvis Gud (og vores afdelingssygeplejerske i Århus) vil det, ender vi måske med at tilbringe et par dage i endnu et u-land med stærk dansk tilknytning (undskyld på forhånd). Det ville være en fed måde at afslutte rejsen på - hvorfor ikke spare penge OG se Island? Jeg krydser alle ti fingre for at det kan lade sig gøre.

Så er første måned i Grønland forbi. Den gik stærkt! Den gik godt!