onsdag den 3. februar 2010

Dag 2

I dag var første dag på Sana. Det var også første morgen i den nye lejlighed med Mikkel, Atangana (Anna) og havregryn med langtidsholdbar mælk. Det sidste viste sig dog at være helt tåleligt. På Sana mødte vi en håndfuld af vores nye kollegaer og blev hele dagen vist rundt på sygehus og introduceret til alt lige fra portører til datasystemer. Forholdene på Sana er vældigt fine og selvom der er meget langt fra landets bedste opædkirurgiske afdeling (ja, den arbejder jeg på i Århus) til Sana, så var jeg generelt positivt overrasket. Det mest bemærkelsesværdige er at der på hele afdelingen er EN læge, der opererer alt og alle. En eneste ortopædkirurg i hele Nuuk. Wow. Men jeg glæder mig til at komme i gang med sygeplejen på hospitalet og blev mere tillokket end afskrækket på denne første introduktionsdag. Om formiddagen var der pludselig virak og det rygtedes at der var en hvidhval i bugten, som Sana ligger lige ud til. Vi skyndte os til vinduerne og senere helt ud på altanen. Alle folk stimlede sammen, patienter og personale fra hele Sana. Alt gik i stå. Og fra vores udsigt kunne vi se biler kommende fræsende gennem byen, ned mod havnen for at følge med - eller måske tage del i jagten. Vi kunne se en målrettet flok på 7-10 både, der fes rundt i vandet. De jagtede tydeligvis noget - og pludselig så jeg mit første hvalblåst, da den kom til overfladen og sprøjtede vand op. Desværre kunne jeg ikke se selve hvalen, da nogle huse lige akkurat skyggede for udsigten. Der blev affyret skud, men senere drev bådende mere søgende spredt rundt i bugten, noget tydede på at de ikke havde fået ram på den. Til gengæld kunne vi til middag sætte endnu et kryds i vores "to-do-in-Greenland"-liste: Vi købte grønlandshval i kantinen på Sana! Det smagte overraskende godt, både det kogte kød, selve spækket og den sorte seje hval-hud. Desværre var oplevelsen med stor sandssynlighed en engangsaffære. Grønlandshvalen er fredet og når vi alligevel kunne sætte tænderne i denne delikatesse skyldes det at der i anledningen af at Grønland overgik fra hjemmestyre til selvstyre blev udstukket en dispensation på at skyde 3 hvaler!


Efter arbejde var vi på kommunen og flytte adresse. Tænk sig, nu er jeg borger i Nuuk Kommune. Hvis jeg kommer til skade kan jeg ikke bare komme til min læge i Århus. Hvis jeg skal låne en bog kan det kun foregå på Nuuk bibliotek, ikke Århus. Jeg er nærmest grønlænder :-)

Mikkel og jeg gik på opdagelse, mens vi ventede på at Atangana fik fri fra sin første dag hos politiet. Vi var på Brædtet for første gang - stedet hvor de lokale fangere sælger deres fisk og vildt. Her var friskfangede dyr: Fugle på ræd og række, sæler, rensdyr og adskillige slags fisk. Vi var også oppe på en lille høj, hvor man kunne spejde over bugten og selvom det var gråt i gråt var udsigten eminent. Vi gik på bar og fik en af mit livs bedste fadøl fra det lokale bryggeri, Godthåb Bryghus. Atangana stødte til os da hun fik fri og vi gik i store-Brugsen (der ligger 50m fra Lille-Brugsen). Fuck hvor jeg elsker supermarkeder i fremmede lande, det er noget af det bedste. Godt nok er en stor del af varerne lig med den danske Brugs' udvalg, men de anderledes priser og det store sortiment af grønlandske specialiteter gjorde det alligevel rasende interessant. Vi var også en tur i Pissifik (det andet store supermarked i byen), hvor vi købte stort ind af de grønlandske specialiteter frostgrøntsager og langtidsholdbar mælk (købte 12 liter til 80 kr og det er billigbilligbillig).

Hjemme i lejligheden lavede vi mad og spiste sammen og hyggede. Jeg vaskede op, tegnede lidt og klippede mig så jeg kunne se lidt godt ud på min første dag i uniform på Sana.

Jeg har glemt at fortælle om noget fantastisk. Igår, allerede på vores første aften i Grønland, så vi nordlys på vej ud til Atangana's far, Anders. Store grønne og meget smukke plamager på himmelen. Det er helt utroligt at jeg ikke fik det med i mit første blogindlæg heroppefra for det var selvfølgelig et højdepunkt af de store. Og til aften gik det løs igen, jeg var lige ude på svalegangen og det meste af himlen var oplyst af det smukke lys. Hallo.

Min adresse er:
August Jungersen
c/o postbox 3333, afd K1
3900 Nuuk
Grønland!
Mit grønlandske tlf.nummer er:
(299) 267544

Jeg går rundt med to telefoner heroppe og har mit danske SIM-kort i den ene, så man kan stadig skrive sms-hilsener til mig hjemme fra Danmark til normal takst, men det kan være jeg svarer fra mit Grønlandske nummer eller per mail. Dansk telefonnummer er 26289814.

Dagens fact: I Grønland er der ingen kalk i vandet så man skal aldrig afkalke sin elkedel eller kaffemaskine.
Dagens Mikkel: Vi har kommet for mange linser i vores aftensmad, så vi tager lidt af dem fra igen og Mikkel udbryder: Nu skal du ikke "linse" den fuldstændigt.