søndag den 7. februar 2010

En ganske almindelig lørdag (i Grønland)

Efter nattevagten og 4-5 timers søvn herhjemme stod jeg op og spiste morgenmad med Mikkel og Atangana! Havregryn med de gode urtekram-rosiner og langtidsholdbar mælk - og Atanganas hjemme-bake-off rugbrød med moskus-spegepølse. Eksotisk! I dag var vi inviteret til kaffemik hos en af vores nye kolleger. Eller retter: Alle var inviteret til kaffemik hos vores kollega. Jeg skal dog sige at hun havde sagt specifikt til Mikkel og jeg at vi også´var velkomne! Og vi var meget glade for invitationen - selvfølgelig ville vi komme med til kaffemik! Anledningen var kollegaens søns 15 års fødselsdag. Vi kendte naturligvis ikke fødselsaren, men med fare for en fiasko og et stempel som "de mærkelige danskere" købte vi ind til en "teenage-pakke" bestående af en god portion Coca-Cola, Cult Raw Energy, chips og, for ikke at støde den unges moder, en tandbørste til når det altsammen var indtaget.

Nå, men kaffemik er grønlændernes svar på åbent hus og er den mest almindelige form for sammenkomster heroppe! Når kaffemik'en åbner er der frit slag for gæsterne. Man kommer når man har lyst og tid og man bliver så længe man har lyst. Vi kom f.eks. to timer efter kaffemik'ens begyndelse og det viste sig at være lige nøjagtigt inden tingene virkelig tog fart. Vi begyndte i køkkenet hvor der var lun mad, bl.a. grønlandsk lam. Vi nød husets fantastiske udsigt, den gode mad og fik os en snak med kollegaens mand, der kunne fortælle de uvidende danskere om område vi var kommet til (en forstad til Nuuk, cirka 20 minutters gang fra vores lejlighed). Da vi havde spist nedenunder rykkede vi videre ovenpå, hvor der var stort kagebord med 5 slags kager. Her smagte vi kollegaens specialitet, en fantastisk kage med grønlandske blåbær. Som de eneste ikke-grønlændere konverserede vi det bedste vi havde lært. Atangana havde det let, hun kunne begå sig på grønlandsk, men heldigvis er de fleste grønlændere under 60 ret habile til dansk! I den halve time vi fik kaffe og kage ovenpå eksploderede huset i gæster og pludselig var det lille rækkehus fyldt til bristepunktet. Kaffemik er en stoleleg, hvor man skiftes til at sidde ned og få mad, kage og kaffe. Når der kommer nye folk til, rejser man sig høfligt og giver pladsen videre, så nyankomne også kan nyde traktementet siddende. Som de perifere bekendte vi måtte siges at være, takkede vi allerede af efter halvanden times kaffemik. På det tidspunkt var gulvet i den ellers udmærkede entré i stueetagen stort set set umuligt at se under et tæt lag af gæsternes fodtøj! Og på den måde kunne vi sætte endnu et hak i listen over ting man skal og bør gøre mens man er i Grønland. Jeg sætter flueben ved kaffemik - og endda et helt lokalt et af slagsen!

Dagen bød på min hidtil største skuffelse på turen. Et opslag udenfor det lokale supermarked reklamerede for et loppemarked, der sluttede en time efter vi så opslaget. Jeg havde ligget og "sovet den ud" efter nattevagten - mens et loppemarked var i fuld gang få kilometer fra vores hjem. Jeg håber virkelig ikke det bliver det sidste, mens jeg er her. Jeg vil virkelig gerne på grønlandsk loppemarked. Som et plaster på såret var der også et opslag om bango (grønlandsk banko) og Atangana lovede mig at hun gerne ville tage med mig til et sådant arrangement - det må jeg simpelthen også opleve. Og det bliver den ægte vare, for rygeforbudet er endnu kommet hertil, så det bliver måske mit livs sidste røgfyldte bankoaften. Hallo!

Vi gik over til Atanganas far hvor vi fik kaffe og smagte rå sæl og tørret narhval. Endnu en herlig grønlandske specialitet! Sælkødet havde meget speciel harsk smag og en sjov glat konsistens - det smuttede rundt mellem tænderne, måske i et sidste desperat forsøg på det undgå at blive tygget. Sammen med det tørre og trevlede hvalkød udgjorde det en særdeles lækker snack. Jeg havde egentligt troet at meget grønlandsk mad i højere grad ville være en oplevelse end en nydelse, men de to forhold går lige op. Der er både tale om nydelse og oplevelse! En succes.


Hos Atanganas far lånte vi rifler! Søndag står den nemlig på rybe-jagt. Og således gik Mikkel og jeg her til aften gennem Nuuk med hver vores riffel over skulderen. Den var nok aldrig gået i Århus, at gå gennem byen med 1 hel meters fuldt funktionsdygtigt våben over skulderen. Men i Nuuk er det bare sådan man gør. Alle går på jagt, alle har våben. At gå gennem byen med en riffel over skulderen er ikke et tegn på at man er en psykopatisk massemorder, men en rask dreng eller voksen mand, der går på jagt i den store natur og skaffer sit eget kød. Jeg følte mig dog ikke helt som nogen rask dreng. Jeg er ærlig talt ikke så pjattet med våben og har altid været angst for alt fra hundepropper til plastikpistoler med legekrudt. Det var ikke uden en vis bæven og rysten i knæene at Mikkel hjemme i lejligheden bad mig håndtere geværet, trykke på dimser og hive i dippedutter og dermed lærte mig de mest grundlæggende sikkerhedsregler. Men i morgen skal vi altså gå en lang tur ud i ingenting, i dalene mellem bjergene - og måske skyde efter ryber, hvis de ikke gemmer sig alt for godt!

I aftes var aftenen hvor jeg for første gang havde succes med at ringe til Frankrig! Et nærliggende hotel tilbyder internet, så jeg gik ind, tog elevatoren op på fjerde sal, smed jakken i tasken, hev den bærbare frem og tog elevatoren ned til receptionen igen, hvor jeg foregav at være hotelgæst, der ville købe internettid på deres trådløse netværk. En time = 100 kr (!!!). Og der er ikke tale om superbredbånd - nærmere 512kbit ADSL som svarer til min første bredbåndsforbindelse i Danmark for 6-7 år siden. Men jeg kom på og fik talt i Skype og det var meget dejligt. Jeg forsøger ikke at tænke på det som 100 kr. for 1 times internet, men som 100 kr. for 1 times samtale mellem Grønland og Frankrig - det er en minut pris på 1,6 kr, hvilket jo "blot" er dobbelt så dyrt som at ringe mobil til mobil hjemme i DK. Men jeg søger stadig at finde en bedre løsning på kommunikations-udfordringen. Mails, sms og blog kan ikke måle sig med samtale.

Resten af aftenen gik med hygge i stuen, hvor vi så "Babel" og "Rip Rap og Rup på Eventyr" (et af de gode gamle afsnit fra Disney Sjov i 90'erne!!!) på computeren.

Der er nye grønlandsbilleder i Picasa - se linket i tidligere indlæg!