onsdag den 3. februar 2010

Dag 3

I dag var sidste introduktionsdag på Sana, imorgen har Mikkel aftenvagt, jeg har fri, men er ansvarlig sygeplejerske i dagvagten fredag og går i nattevagt få timer senere, natten til lørdag. Så om lidt går det løs. Både Mikkel og jeg sugede til os af indtryk, procedurer, arbejdsgange og rutiner - prøvede at få det ind under huden. Jeg har indtryk af at vi hurtigt vil lære arbejdspladsen at kende og jeg glæder mig til at få lidt styr på det, så man ikke føler sig helt lost når man er på job, hvilket vi uundgåeligt vil gøre de første mange vagter. Heldigvis kender vi jo specialet, vi kommer ikke til at se meget nyt hvad angår operationsteknikker og plejeprincipper heroppe.

Efter arbejde mødtes vi med Atangana og tog på Brædtet hvor vi kiggede på kød. Vi besluttede os for rensdyr-lår og -hjerte og mens Mikkel og jeg hastede ned til havnen med vores kameraer, hvor en utroligt smuk solnedgang i selvsamme minutter peakede, forhandlede Atangana med fangerne og slap med 100 kr. for cirka 3-4 kilo nyskudt rensdyr! Hurra for at have hende med som grønlandsktalende guide og charmerende forhandler. Hun fik også talt med fangerne og jeg fik opklaret mysteriet om hvidhvalen der var i bugten i går. De havde skudt den, men den var ikke stor nok til videresalg, så fangerne havde delt den
mellem sig, så den havde ikke været til salg på Brædtet. Vi gik i Brugsen og handlede ind til rensdyrs-gullasch. Købte desuden byens billigste rødvin: 2 flasker til 130 kr. Uden for Brugsen solgte en fanger fugle fra en "bod" (3 papkasser med hver deres type fugl ovenpå. Vi slog til og købte 2 lomvier til fryseren: 50 kr. stykket. Atangana var chef på vores rensdyrs-gullasch og den blev virkelig god! Vi blandende både hjerte og kød fra låret i og det smagte himmelsk.

Atangana obducerer rensdyret på køkkenbordet. Det viste sig at være død af unaturlige årsager.

Uspecificeret hygge resten af aftenen sammen med Mikkel og Anna. Imorgen har jeg fri og Mikkel skal som sagt møde i aftenvagt, så vi vil ud at se nogle af de dele af byen vi endnu ikke har set. Vejret er jo godt heroppe - i dag var en meget smuk dag med plusgrader og solskin fra en skyfri himmel. Vi har hørt at vejret i Danmark gik amok i går og det virker helt forkert at vi er rejst til Grønland for at opleve langt mildere vintervejr end vi har haft i Danmark i en måneds tid. Jeg har endnu ikke haft brug for nogle af mine gode varme sager kun lidt vanter og en smule hue, men man kan sagtens klare sig uden. Pudsigt, men nu må vi se hvordan det arter sig. Grønlænderne siger at vi NOK skal komme til at opleve rigtigt med sne.

HER GÅR DET GODT!

Dagens fact: Der er broccoli på tilbud i Brugsen til 30 kr. i denne uge. Det er vel at mærke for ET styk.